Нові перспективні напрямки у виробництві рейкового транспорту соціального призначення
Розвиток транспорту соціального призначення сьогодні є однією з актуальних проблем, які потребують негайного вирішення. Ця галузь машинобудування постійно активно розвивається. Новинки науки та техніки застосовуються тут насамперед. Технічний прогрес і час призводять до морального зносу засобів виробництва, підштовхують заміну моделей транспортних засобів на сучасні типи.
У виробництві трамваїв, як і інших промислових сферах, вироби стають дедалі складними, мають багато технічних особливостей. У зв'язку з цим пред'являються підвищені вимоги до універсальності обладнання, часу виготовлення виробу, механізації та автоматизації роботи. А головною метою є скорочення часу на переналагодження технологічного складально-зварювального обладнання при модифікації виробів.
У цій статті наведено конструкції обладнання та техніки виготовлення різних елементів нових моделей трамваїв. Проект реалізується українською фірмою ТОВ НПФ «ТЕХВАГОНМАШ».
У 2014 р. у НВФ «Техвагонмаш» розроблено комплекс обладнання для виробництва низькопідлогових трамваїв. До складу комплексу входить обладнання повного виробничого циклу виготовлення виробів, включаючи складально-зварювальну частину, а також склади листового та профільного металопрокату.
На окремий опис заслуговує наступне нестандартне обладнання заводу ТОВ «НВФ «ТЕХВАГОНМАШ»:
- універсальний стенд складання та роботизованого зварювання дахів трамваїв;
- роботизований осередок для збирання та зварювання вузлів візка трамвая;
- універсальний стенд складання каркасів кузовів трамваїв;
- стенд зварювання та свердлювання рам з'єднання секцій трамваїв.
Універсальний стенд складання та роботизованого зварювання дахів трамваїв
- призначений для виготовлення дахів 3 моделей трамвая.
Мал. 1. Загальний вигляд універсального стенду складання та роботизованого зварювання дахів.
Для фіксації деталей та вузлів каркасу даху між собою у стенді використовуються пневматичні притискачи. Зварювання виконується за допомогою робота, встановленого на пересувному порталі. Портал переміщається за допомогою сервоприводів, що забезпечує точність переміщення та позиціонування. А для притискання листів обшивки переміщується спеціальний портал. Переміщаючи або замінюючи деякі опорні елементи та упори, з яких формують дах трамвая, можна збирати типові вироби різної геометрії.
Роботизований комплекс для збирання та зварювання вузлів візка трамваю
НВФ «ТЕХВАГОНМАШ» пропонує власну концепцію виготовлення вузлів візка трамваю.
Рис. 2. Общий вид роботизированной ячейки для сборки и сварки узлов тележки трамвая.
За допомогою штабелера необхідний пристрій подається на складальний стіл, де виконується складання та прихватка складових елементів виробу. Після складання виріб знімається з пристосування і передається на стіл. Тут проходить установка та фіксація вузла на відповідному зварювальному супутнику, який заздалегідь подається штабелером зі стелажу для зберігання палет. Далі супутник транспортується мостовим краном на траверсу зварювального обертача, де за допомогою пневматичних досилачів та притисків відбувається базування та закріплення виробу. Після виконання цієї дії оператор залишає зварювальну зону та запускає необхідну програму роботи робота з пульта управління. Встановлена межі огороджувальна колона сигналізує про закінчення робочого циклу. Супутник переміщається назад на стіл. Готовий виріб знімається та транспортується на наступну операцію чи місце складування.
Універсальний стенд складання каркасів кузовів трамваїв
Мал. 3. Загальний вигляд універсального стенду збирання каркасів кузовів
Стенд є об'ємною конструкцією і використовується для складання каркасів кузовів трамваїв різних типорозмірів. До складу стенду входять: транспортні візки, металоконструкції, підйомники, елементи, що базують, та електрообладнання. Конструкція стенду включає також стаціонарні бічні майданчики, сходи і колони. Для встановлення та підтискання бічних стін до рами на колонах є горизонтальні базуючі елементи. Приводи притисків та фіксаторів пневматичні. Електричне керування механізмами стенду виконується з пульта керування та передбачає блокування для безпечної роботи.
Транспортні візки використовуються для подачі та встановлення рами на стенд. Візки переміщаються рейковим шляхом з колією 1524 мм. Завантаження рам відбувається на поздовжній осі стенду, поза робочою зоною.
У стенді візки зупиняються по осьовим елементам, що базують, потім виконується вирівнювання рами по поздовжній осі за рахунок висування осьового базуючого елемента. Далі у робочу зону виводяться упори бічних стінок. Бічні стіни встановлюються краном і фіксуються у поперечному та вертикальному напрямках. Пневматичні підйомники підтискають раму до бокових стін та проводиться прихватка.
За допомогою шаблону встановлюється рама з'єднання та притискається до бокових стін гвинтовими притисками.
Встановлення торцевих елементів каркасу виконується візуально за допомогою крана.
На каркас краном укладається дах і фіксується за допомогою струбцин. Роботи із встановлення даху ведуться зі спеціальних майданчиків. Дах приварюється в автоматичному режимі за допомогою зварювальних візків.
Після складання та обварювання каркас звільняється від притискних та базуючих елементів, опускається на візки та передається на наступне робоче місце.
Cтенд зварювання та свердління рам з'єднання секцій трамваїв
Мал.5. Загальний вигляд стенду зварювання та свердління рам з'єднання секцій трамваїв.
Стенд призначений для складання та зварювання рам з'єднання секцій трамвая, з наступним автоматичним свердлінням виробу. Деталі та вузли рам з'єднання послідовно, згідно з картою технологічного процесу, укладаються на базові поверхні стенду по упорах і фіксуються. Виготовляється прихватка та зварювання рам з'єднання. Після завершення зварювання всі фіксуючі та базові елементи відкидаються, за допомогою порталу зі свердлильною головкою здійснюється свердління отворів (63 шт.) для кріплення вузла з'єднання. Готова рама з'єднання знімається зі стенду та транспортується на наступне робоче місце.
Відео про роботу даного стенду можна переглянути на відеоканалі НВФ «Техвагонмаш»:
https://www.youtube.com/user/Techvagonmash
Наразі це обладнання проходить завершальну стадію пуско-налагоджувальних робіт і найближчим часом комплекс буде готовий до використання для випуску дослідно-промислової партії трамваїв нового покоління.
Розробники впевнені, що створена ними високопродуктивна сучасна техніка у поєднанні із гнучкістю технології забезпечить високу якість, конкурентні ціни та заданий обсяг виробництва.